تحول در بازار خودروهای برقی با باتری‌های LMR ساخت GM

تحول در بازار خودروهای برقی با باتری‌های LMR ساخت GM

gm-lg-make-new-lower-cost-cells-future

 

شرکت جنرال موتورز (GM) در تاریخ ۱۳ مه ۲۰۲۵، از نسل جدیدی از باتری‌های مخصوص خودروهای الکتریکی با عنوان LMR (Lithium Manganese-Rich) رونمایی کرد. این فناوری جدید با همکاری شرکت LG Energy Solution توسعه یافته و هدف آن، کاهش چشمگیر هزینه تولید خودروهای الکتریکی، افزایش برد حرکتی آن‌ها و کاهش وابستگی به مواد معدنی کمیاب مانند کبالت است.

در ساختار شیمیایی باتری‌های LMR، نسبت بالایی از منگنز (حدود ۶۵٪) استفاده شده و کبالت تقریباً حذف شده است. همچنین میزان نیکل در این ترکیب در مقایسه با باتری‌های رایج فعلی کاهش یافته است. نتیجه این تغییرات، دستیابی به چگالی انرژی بالا، هزینه تولید پایین‌تر و ایمنی بیشتر است. به گفته GM، این باتری‌ها قادر خواهند بود بردی تا ۴۰۰ مایل (معادل حدود ۶۴۰ کیلومتر) را برای خودروهای بزرگ از جمله پیکاپ‌ها و SUVها تأمین کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم این نسل جدید باتری‌ها، طراحی آن‌ها به‌صورت سلول‌های منشوری (prismatic) است که باعث صرفه‌جویی در فضای خودرو و کاهش تعداد اجزای پکیج باتری تا ۵۰٪ می‌شود. این طراحی کمک می‌کند که باتری‌ها در خودروهای بزرگ‌تر نصب شوند بدون اینکه فضای زیادی اشغال شود.

جنرال موتورز اعلام کرده که تولید انبوه این باتری‌ها از سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد و در ابتدا تمرکز بر تولید خودروهای فول‌سایز مانند شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های برقی خواهد بود. کارخانه تولید این باتری‌ها نیز در خاک آمریکا راه‌اندازی می‌شود تا از لحاظ زنجیره تأمین نیز خودکفایی بیشتری حاصل گردد. GM قصد دارد بخش عمده‌ای از مواد خام مورد نیاز مانند منگنز و گرافیت را از منابع داخلی تأمین کند.

علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، حذف کبالت از ترکیب شیمیایی باتری‌ها، دغدغه‌های زیست‌محیطی و اخلاقی مربوط به استخراج این ماده را نیز کاهش می‌دهد. کبالت عمدتاً از کشورهای آفریقایی تأمین می‌شود و فرایند استخراج آن همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بوده است.

نکته قابل توجه در خصوص باتری‌های LMR این است که اگرچه فناوری آن‌ها از دهه‌های قبل شناخته شده بود، اما محدودیت‌هایی مانند کاهش پایداری ولتاژ و افت ظرفیت باعث شده بود نتوانند به مرحله تولید انبوه برسند. GM با اعمال اصلاحات مهندسی، استفاده از افزودنی‌های جدید و بهبود ساختار ذرات موفق شده این مشکلات را پشت سر بگذارد و اکنون آن را برای عرضه گسترده آماده کرده است.

در نهایت، این نوآوری، بخشی از استراتژی بلندمدت جنرال موتورز برای تسلط بر بازار خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه است. با استفاده هم‌زمان از فناوری‌های LFP، LMR و NMCA، این شرکت می‌کوشد تا محصولات متنوع‌تری از نظر برد، قیمت و عملکرد به بازار عرضه کند.